Tävla i chins

Har du hittat hit vet du förmodligen vad chins är. En klassisk styrkeövning med fokus på rygg och armar. Detta är en enkel guide för dig vill bli bra på chins eller vill ha tips på lite olika tävlingar att anmäla sig till.

Vad är chins?

Säkert har du sett och imponerats över de personer som greppat en stång och dragit sig upp med egen muskelstyrka. Chins är en klassisk övning för att träna rygg och armar. Särskilt ryggmuskeln, latissimus dorsi och armböjarna tränas.

Visste du att det går att tävla i chins? Övningen kan både utgöra ett tävlingsmoment i diverse fitnesstävlingar men är också i egen gren i mästerskap. Du kan med andra ord bli bäst i Sverige, Norden eller världen på chins.

Så tränar du chins

En kvinna som gör chins/pull ups

Det du behöver för att träna chins är ett räcke/en stång att hänga i och din egen kropp. Övningen går sedan ut på att du hänger i räcket och drar dig upp tills hakan passerat det. Det är i huvudsak dina arm- och ryggmuskler som ska jobba. Vill du träna hemma kan du köpa en pull up bar som enkelt fästs i en vanlig dörröppning.

Det kan ta lite tid innan du lyckats med din första chins. Det krävs många repetitioner och en hel del muskler för att klara av att genomföra övningen. Till en början kan ett knep vara att använda dig av ett träningsband som du fäster i stången och sedan sätter dina fötter eller ditt knä i innan du drar dig uppåt.

När du väl satt din första chin är det bara att fortsätta utmana dig själv med fler repetitioner och med vikter. Är du sugen på att testa tävla i chins är det flest antal repetitioner inom ett givet tidsspann som placerar dig på prispallen.

Det praktiska genomförandet

Det vanligaste greppet när man utför chins är med handflatorna vända bort från kroppen, det vill säga med ett pronerat grepp. Supinerat grepp kan du variera med under träning. Många är något starkare med supinerat grepp, vilket gör att det kan vara en lämplig instegsövning för dig som försöker träna dig till din första chin.

Så här gör du: Greppa räcket, lite bredare än axelbrett. Din blick ska riktas svagt uppåt. Brösta upp dig, andas in och dra dig uppåt tills räcket är under din haka. Andas sedan ut och sänk ned dig själv tills dina armar är helt uträtade.

Så tävlar du i chins

Chins kan utgöra ett av flera moment i diverse fitnesstävlingar men utgör också i egen gren i mästerskap så som SM eller VM.

SM i chins handlar såklart om vilken deltagare som orkar dra sig upp till hakan flest gånger. Det är en öppen tävling med dam- och herrklass och den nedre åldersgränsen är 16 år.

Tävlingen går till så att du på domarens signal kan påbörja din första chins. Du ska därefter genomföra så många repetitioner som möjligt på 100 sekunder. Reglerna som gäller är:

  • I toppläget ska hakan komma över räcket.
  • I bottenläge gäller max sträck och ett markerat stopp.
  • Inget gung eller sprattel är tillåtet.
  • Kroppen ska hållas i ett korrekt läge och benen ska vara raka.
  • Rörelsen ska vara med armbågarna utåt.
  • Man får inte ”föra” benen under repetition.
  • Domarna ska tydligt kunna se vändningarna. Ditt tempo får inte göra att de inte kan se dessa.
  • Enda tillåtna hjälpmedlet är magnesium.
  • Endast strikta repetitioner godkänns. Felaktiga repetitioner räknas inte.

Du kan också tävla med chins i olika fitnesstävlingar så som Fitness Five. Grenen är då ett av flera tävlingsmoment. I denna tävling kan man ställa upp i antingen dam- eller herrklass och man tävlar med egen kroppsvikt. Även här gäller det att göra så många repetitioner som möjligt på 100 sekunder. Reglerna i övrigt är samma som ovan.

Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *